Rzetelna wiedza, wieloletnie doświadczenie
Ochrona rodziny, równe traktowanie i dobro dziecka są fundamentalnymi zasadami Konstytucji RP i obowiązującego w Polsce prawa międzynarodowego.
„W najlepszym interesie dzieci leży, by mogły cieszyć się bezpieczeństwem, jakie daje stała ochrona i opieka związana z cywilnym małżeństwem ich rodziców, bez względu na ich płeć czy orientację seksualną”.
Tak argumentowali Ellen Perrin i Benjamin Siegel z Amerykańskiej Akademii Pediatrii w artykule naukowym z 2013 r. pt.: "Promocja dobrostanu dzieci, których rodzice są gejami lub lesbijkami". Warto wiedzieć, że badania psychologiczne i socjologiczne tęczowych rodzin za granicą prowadzi się już od ponad 40 lat. Dzięki nim w wielu państwach zrównano pod względem prawnym rodzicielstwo osób tej samej i różnej płci. Tymczasem w Polsce tęczowe rodziny wciąż budzą kontrowersje i spory ideologiczne. Sprzyjają temu stereotypy, uprzedzenia i dezinformacja na temat osób LGBT+. Dlatego tak ważne jest korzystanie z rzetelnej wiedzy na ten temat.
Jeśli w swojej pracy masz stały kontakt z dziećmi i ich rodzicami, wiedz, że tęczowe rodziny są wśród nich. Jeśli opracowujesz lub wdrażasz regulacje dotyczące życia rodzinnego, pomocy społecznej, zdrowia czy edukacji, zauważ, że efekty Twojej pracy mają wpływ także na życie tęczowych rodzin. W obu przypadkach możesz dołożyć swoją cegiełkę do zwiększenia ich poczucia bezpieczeństwa i zadbać o dobrostan wychowywanych w nich dzieci. Zdobądź wiedzę o tęczowych rodzinach, zaufaj własnemu osądowi i wykorzystaj swoje kompetencje, aby łączyć - a nie dzielić - ludzi.
Zapraszamy do skorzystania z poniższych źródeł!
Prezentacje
Najczęściej zadawane pytania
Gdzie znajdę informacje o rozwoju dzieci z tęczowych rodzin?
Dzieci z tęczowych rodzin rozwijają się tak, jak wszystkie inne dzieci, co potwierdziło wiele badań, których wyniki opublikowano m. in. w Wielkiej Brytanii, USA, Holandii czy Australii. W Polsce wybrane wyniki tych badań przybliżył Przemysław Tomalski w swojej książce pt.: “Nietypowe rodziny” (Warszawa 2007, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego). Ogólne omówienie wyników badań porównawczych rodzin lesbijek i gejów oraz rodzin osób heteronormatywnych można znaleźć także w artykule Jowity Wycisk pt.: “Życie rodzinne i dobrostan dzieci wychowywanych przez pary osób tej samej płci” z czasopisma “Medycyna Praktyczna Pediatria” (2/2021). Najnowsza metaanaliza porównawczych badań prowadzonych w zachodnim kręgu kulturowym dostępna jest pod "zobacz szczegóły".
Skąd będę wiedzieć, że dziecko, z którym rozmawiam ma tęczową rodzinę?
Jeśli będziesz rozmawiać z dzieckiem w ramach swojej pracy zawodowej, o tęczowej rodzinie poinformują Cię albo rodzice dziecka, albo ono samo. Możesz usłyszeć, że Twój mały pacjent lub uczeń ma dwie mamy lub dwóch tatów, albo że wychowuje je mama i ciocia. Czasem osoby tworzące tęczową rodzinę nie mówią o niej otwarcie, co może świadczyć o ostrożności i chęci ochrony siebie i dziecka przed stygmatyzacją lub gorszym traktowaniem. Warto pamiętać, że takie obawy mogą wynikać z wcześniejszych negatywnych doświadczeń. Jeśli rodzice poczują się przy Tobie bezpiecznie, powiedzą Ci o swojej rodzinie. Jak im to ułatwić, patrz niżej
Jestem psychologiem / lekarką / nauczycielką. Domyślam się, że jedno z dzieci pozostających pod moją opieką ma tęczową rodzinę, ale nie jestem tego pewna. Czy powinnam o to zapytać?
Przede wszystkim rozważ, czy ta wiedza jest Ci potrzebna do pracy, którą wykonujesz. Unikaj wypytywania dziecka o jego sytuację rodzinną bez wiedzy rodziców, zwłaszcza jeśli miałoby to służyć głównie zaspokojeniu ciekawości. Jeśli Twoja praca obejmuje kontakt z całą rodziną lub wymaga współpracy z opiekunami dziecka, poznanie jego sytuacji rodzinnej może być bardzo pomocne. Możesz sformułować pytanie wprost, jednak jeśli masz do czynienia z rodzicami, którzy nie żyją jawnie zacznij raczej od stworzenia atmosfery akceptacji i otwartości na różnorodność rodzin. W trakcie rozmowy z rodzicem dziecka możesz powiedzieć np.: “W naszej szkole liczy się to, kto faktycznie na co dzień opiekuje się dzieckiem. Dzieci mają dzisiaj często rodziny patchworkowe i wielu opiekunów. A jak to jest w przypadku Kasi?”. Możesz też zadać inne pytania, które pomogą rodzicom dziecka opowiedzieć o swojej rodzinie, np.: “Jakie osoby oprócz pani / pana są ważne w życiu Stasia?” albo: “Czy jest coś ważnego, co powinnam wiedzieć o rodzinie Ani?”, “Kto oprócz pana / pani na co dzień opiekuje się Maćkiem?”.
Czy jako nauczycielka mam prawo rozmawiać o sprawach dziecka z jego matką społeczną?
Rodzic ma prawo upoważnić swojego partnera lub partnerkę do uczestnictwa w wywiadówkach i przekazywania informacji na temat dziecka, szczególnie jeśli osoba ta uczestniczy w życiu dziecka na co dzień. Jeżeli więc doszło do upoważnienia, możesz rozmawiać o dziecku z partnerką lub partnerem rodzica.